"Luonnonkatastrofit, kuivuus, myrskyt, tulipalot ja tulvat nielivät suuren osan Pohjois-Amerikasta. Loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi Panem. Sen kansalaiset nousivat kapinaan hallitsijoitaan vastaan, mutta hävisivät taistelun.
Rangaistukseksi kehitettiin nälkäpeli. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Jokaisen sektorin on arvottava yksi poika ja tyttö osallistumaan kisaan. Nuoret pakotetaan vaativiin olosuhteisiin luonnonalueelle, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen hengissä selviytyjä on voittaja.Nälkäpeli on vuotuinen tapahtuma ja koko maassa näytettävä tosi-TV-ohjelma.
Trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotiaan Katnissin kyvyt joutuvat koetukselle, kun hän ilmoittautuu peliin vapaaehtoiseksi pelastaakseen pikkusiskonsa, jonka epäonneksi arpa lankeaa."
Oma arvio: Nälkäpelistä sain kipinän lukea lisää dystopisia nuortenkirjoja. Olin katsonut tästä kirjasta tehdyn elokuvan ennen kirjan lukemista, enkä ensimmäisen katselukerran jälkeen ollut kauhean vaikuttunut. Toisen katselun jälkeen aloin jo ymmärtää tarinaa ja sain siitä kimmokkeen lukea koko trilogian kirjana.
Nälkäpeli-kirjan myötä avautuikin moni elokuvassa epäselväksi jäänyt seikka ja en voi muuta kuin ihailla, kuinka mahtasti Collins on osannut luoda tämän jännittävän seikkailuhenkisen tarinan mahtavine henkilöhahmoineen.
Katniss on henkilönä ihastuttavan sydämellinen, mutta rohkea ja kova tarpeen vaatiessa. Peetan ja Katnissin välillä tapahtunut pieni romantiikan kipinä antaa toiveita tulevasta romanssista, mutta se ei arvatenkaan tule olemaan tämän trilogian pääteema, vaan kapina ja jännittävät tapahtumat kantavat tätä trilogiaa.
Nälkäpeli - Vihan liekit: Suzanne Collins. Suomentanut Helene Bützow. WSOY 2010. (Nälkäpeli #2)
"Nälkäpeli on ohi, mutta kärsimys ei. Juuri ennen koko maan kattavaa
voitonkiertuetta, jolle voittajapari pakotetaan, presidentti Snow tekee
epämiellyttävän vierailun Katnissin kotiin. Hän syyttää tyttöä siitä,
että hänen käytöksensä pelissä yllyttää ihmisiä kapinaan. Lisäksi hän on
saanut vihiä, että Katnissin ja Peetan lemmensuhde olikin
tekaistu!
Katnissin ja Peetan kihlautuminen yleisön edessä ei voi enää
pelastaa tilannetta. Kansannousut vyöhykkeillä on kukistettava. Jotta
pääkaupunki Capitol ja presidentti Snow voisivat osoittaa voimansa,
järjestetään nälkäpelin 75-vuotisjuhlan kunniaksi varsinainen peli:
osallistujat arvotaan kaikkien jo kertaalleen voittaneiden joukosta
muistuttamaan kapinallisia siitä, ettei vahvinkaan voi voittaa Capitolin
valtaa. Katniss ja Peeta joutuvat jälleen taistelemaan hengestään"
Oma arvio:
Kakkososan alkupuoliskolla keskitytään kytevän kansannousun aiheuttamaan jännitteeseen. Peetan ja Katnissin valeromanssi on minusta kiusallinen, sillä jo ensimmäistä osaa lukiessani ikuisena romantikkona toivoin, että heidän välilleen tulisi jotain aitoa ja pysyvää. Jotain sellaista taustalla ehkä onkin, mutta en oikein saanut täysin selkoa heidän suhteestaan.
Toinen Nälkäpeli-kisailu oli minusta kekseliäämpi kuin ensimmäinen ja loppuratkaisu ällistyttävän ennalta-arvaamaton.
Arvosana 4+
Nälkäpeli - Matkijanärhi: Suzanne Collins. Suomentanut Helene Bützow. WSOY 2010.(Nälkäpeli #3)
Englanninkielinen alkuteos (2010): The Mockinjay
"Sarjan odotetussa päätösosassa vaakalaudalla ovat sekä Panemin
valtakunnan kohtalo että Katnissin oma tulevaisuus. Kapinallisten
pelastama Katniss kohtaa vaikeita valintoja: onko hänestä Capitolia
uhmaavan kapinaliikkeen johtajaksi? Ja kuinka kipeitä ovat uhraukset,
joita hirmuvallan kukistaminen vaatii?
Paitsi loistava ja lennokas
jännitysromaani, Matkijanärhi on myös ajatuksia ravisteleva kertomus
elämän ja kuoleman epäoikeudenmukaisuudesta. Se on yhtä aikaa hyytävä
vertauskuva loppuun asti viedystä kilpailuyhteiskunnasta ja inhimillisen
herkkä tarina nuoresta rakkaudesta."
Oma arvio:
Nälkäpeli-trilogian päätösosassa Matkijanärhi jännitystä riitti kynsien pureskeluun asti ja Collins on jaksanut hienosti kantaa tarinan loppuun asti.
Arvosana 4.
Tämä trilogia minulta löytyy yhteisniteenä kirjahyllystäni, kiitos ystäväni, joka lahjoitti minulle omansa!
Nälkäpeli - Balladi laululinnuista ja käärmeistä: Suzanne Collins. Suomentanut Helene Bützow. WSOY 2020 (Nälkäpeli #0)
Englanninkielinen alkuteos: The Ballad of Songbirds and Snakes. Kansi: Tim O'Brien
"Kunnianhimo ruokkii häntä.
Kilpailu kannustaa häntä.
Mutta vallalla on hintansa.
On
elonkorjuun aamu ja kymmenes vuotuinen Nälkäpeli on alkamassa.
18-vuotias Coriolanus Snow valmistautuu Capitolissa hohdokkaaseen
tehtävään yhtenä Nälkäpelin ohjaajista. Ennen niin mahtava Snow-suku
elää kovia aikoja, ja sen ainoa heikko toivo on Coriolanus: onnistuuko
hän päihittämään koulutoverinsa viehätysvoimassa, älyssä ja oveluudessa
ja ohjaamaan tribuuttinsa voittoon?
Lähtöasetelma on Coriolanukselle kehno. Hänet määrätään ohjaajaksi tribuuteista heikoimmalle, Vyöhykkeen 12 tytölle. Kaksikon kohtalo on nyt hitsattu yhteen – jokainen Coriolanuksen valinta voi johtaa suosioon tai epäonnistumiseen, voittoon tai tuhoon. Areenan sisäpuolella käydään kamppailua elämästä ja kuolemasta. Areenan ulkopuolella Coriolanus puolestaan tajuaa, että hänellä on tunteita kuolemaan tuomittua tribuuttiaan kohtaan… ja hänen on päätettävä, noudattaako sääntöjä vai pyrkiäkö voittoon keinoja kaihtamatta.(WSOY)"
Lähtöasetelma on Coriolanukselle kehno. Hänet määrätään ohjaajaksi tribuuteista heikoimmalle, Vyöhykkeen 12 tytölle. Kaksikon kohtalo on nyt hitsattu yhteen – jokainen Coriolanuksen valinta voi johtaa suosioon tai epäonnistumiseen, voittoon tai tuhoon. Areenan sisäpuolella käydään kamppailua elämästä ja kuolemasta. Areenan ulkopuolella Coriolanus puolestaan tajuaa, että hänellä on tunteita kuolemaan tuomittua tribuuttiaan kohtaan… ja hänen on päätettävä, noudattaako sääntöjä vai pyrkiäkö voittoon keinoja kaihtamatta.(WSOY)"
Kirjatraileri: https://www.youtube.com/watch?v=MUmPym0EsKw
Oma arvio:
Uusi osa menestystrilogiaan piiiitkän tauon jälkeen. Uhka vai mahdollisuus? Tätä jäin miettimään, kun olin päässyt yli alkuinnostuksestani nähtyäni tämän Nälkäpeli-trilogian uuden osan kustantajan kevään uutuusluettelossa. Jatkaisiko Balladi laululinnuista ja käärmeistä Katnissin ja Peetan elämää, vai kertoisiko se jostain sarjan sivuhenkilöistä? Noh, Katniss ja Peeta ei tässä kirjassa esiinny, sillä tämä kirja on Nälkäpeli-trilogian esiosa, jonka tapahtumat sijoittuvat aikaan kymmeniä vuosia ennen trilogian tapahtumia. Ja kirjan päähenkilönä on hyvin keskeinen henkilö, eli itse trilogian pääpahis, presidentti Snow.
Coriolanus Snow ei toki ole vielä presidentti, vaan nuori 18-vuotias miehenalku, joka on saanut 24:n muun opiskelijan tavoin kunnian toimia pelinohjaajana kymmenennessä verisessä Nälkäpelissä. Coriolanus ei asu yltäkylläisyydessä, vaan päinvastoin - vanhempansa menettänyt nuorukainen asuu perimässään huoneistossa serkkunsa Tigrisin ja isoäitinsä kanssa ja joutuu kituuttelemaan elannon vuoksi. Koulun rehtori Highbottom tuntuu jostain syystä vihaavan häntä. Coriolanus asettaa toivonsa Nälkäpeliin ja sen voittoon, joka varmasti takaisi hänelle stipendin yliopisto-opistoon ja sitä kautta paremman elintason.
Kohtalo ei näytä kuitenkaan hyvältä, sillä Coriolanus saa ohjattavakseen tytön kaikista köyhimmältä vyöhykkeeltä, nimittäin samalta vyöhyke kahdeltatoista, mistä Katniss Everdeen myöhemmin nousee koko Panemin pelastajaksi. Tyttö on kiertävässä yhtyeessä kiertävä laulaja, Lucy Gray Baird, joka jo elonkorjuussa osoittaa oman erikoisuutensa ja kieroutensa pudottamalla myrkkykäärmeen pormestarin tyttären paidan sisään ja esittämällä oman laulunumeronsa. Eikä Coriolanus saa irti tuosta erikoisesta, keikistelevästä, kauniisti laulavasta neitosesta. Mutta voiko Coriolanus voittaa tytön avulla?
Tuohon aikaan Nälkäpeli on ihan jotain toista kuin myöhempinä aikoina. Peli järjestetään vuodesta toiseen tylsässä areenalla, jossa katsojat, pääosin Capitolilaiset seuraavat verilöylyä suorana katsomossa. Areenalla ei ole totuttu näkemään mitään erikoisia koettelemuksia, vaan kisaajat saavat teurastaa toisensa yleisön edessä. Muilla vyöhykkeillä ei juuri nälkäpeliä seurailla, vaan ihmiset jatkavat elämäänsä ja töitänsä normaaliin tapaan, kaksi lasta köyhempinä. Nälkäpelin voitto ei juuri tuo mitään vyöhykkeille, joten he eivät juuri panosta tribuuttien valintaan. Nuori Coriolanus on kuitenkin ideoita täynnä, ja hän yhdessä opiskelutoverinsa Sejanus Plinthin kanssa pohtivat, mitä uutta tylsään teurastusspektaakkeliin voisi tuoda. Ensimmäisenä he keksivät vedonlyönnin, joka toisi lisäjännitystä yleisölle, ja toinen hyvä lisäuudistus on sponsorit, jotka varmistavat sen, etteivät tribuutit heti näänny janoon ja nälkään areenalle. Se olisi kovin tylsää katsottavaa.
Coriolanus tajuaa heti, ettei voi voittaa tribuuttinsa fyysisellä voimalla, joten hän haluaa hyödyntää tytön muita lahjoja. Niinpä he yhdessä Lucy Grayn kanssa suunnittelevat laulunumeroita esitettäväksi, jotta ihmiset ihastuksissaan sponsoroisivat häntä. Myös oveluudella voi voittaa, ja Coriolanuksen täytyykin hieman käyttää vilppiä, jotta saa Lucy Graylle paremmat mahdollisuudet. Tämä ei ehkä ole kauhean hyvä ratkaisu myöhempää ajatellen, mutta auttaa paria pääsemään tavoitteeseensa. Sanomattakin selvää, että monenlaisia tunteita herää tämän valmentaja-valmennettava parin välille jo ennen itse peliä.
Vaikka kirja on hyvin vetävä ja seikkailupainotteinen, ei se herätä minussa suurempaa WAU-efektiä. Nuoreen Coriolanukseen on mukava tutustua ja todeta, ettei hän aina ole ollut niin paha kuin luulisi, mutta kyllä jo heti kirjan alussa on aistittavissa, miten päämäärätietoisesti nuori mies alkaa käyttää kyseenalaisia keinoja saavuttaakseen unelmiansa. Hän perustelee itselleen monetkin moraalittomat tekonsa hyviksi, vaikka niitä ne eivät aina ole. Rakkaus Lucy Grayhin olettaisi pehmentävän nuorukaista, mutta lopussa Snow tekee hyvin äkkipikaisen ja omaa etuaan tavoittelevan ratkaisun.
Kuten koin jo Nälkäpeli-trilogiaa lukiessani, eivät tunteet juuri kuohahtele tämänkään kirjan henkilöissä niin voimakkaasti, että lukija niistä saisi otetta. Lucyn ja Coriolanuksen romanssi jää laimeaksi. Parasta kirjassa on omituinen professori Gaul, joka kehittelee geenimanipulointilaboratoriossaan tappavia käärmeitä sun muita otuksia, jotka tulevat tutuksi myöhemmissä Nälkäpeli-spektaakkeleissa. Kirjassa esitellään myös matkijänärhien synty, kun armeijan käyttöön suunnitellut kantelunärhet ja luonnonvaraiset matkijalinnut pääsevät risteytymään keskenään. Kantelunärhellä on iso rooli kirjan juonen kannalta, sillä Coriolanus käyttää sellaista tuhotessaan erään ystävänsä tulevaisuuden.
Kirjassa
on vähän väliä myös Lucy Grayn ja hänen yhtyeensä Coveyn esittämien
laulujen lyriikoita, joista suuri osa on Lucyn käsialaa. Myös Nälkäpeli-trilogiasta tuttu Hirttopuu-biisi
ja Katnissin Ruelle hyräilemä tuutulaulu esiintyvät kirjan sivuilla.
Mieleeni virisi lukuprosessin aikana ajatus, että onkohan tästäkin
suunnitteilla elokuva. Osa minusta toivoo sitä, sillä näen paljon
potentiaalia musiikkinumeroineen kaikkineen, mutta osa taas pelkää sitä.
Pikaisella googlettelulla sain vahvistuksen: Lionsgate on vahvistanut, että elokuva on suunnitteilla Francis Lawrencen ohjaamana (Digital Spy).
Jäämme siis odottelemaan, mitä tuleman pitää. Kirja loppuu myös melko
epämääräisen avoimesti, joten jäin uumoilemaan, josko tälle Nälkäpeli-trilogian esiosalle on suunnitteilla jatko-osa.
Uusi osa menestystrilogiaan piiiitkän tauon jälkeen. Uhka vai mahdollisuus? Tätä jäin miettimään, kun olin päässyt yli alkuinnostuksestani nähtyäni tämän Nälkäpeli-trilogian uuden osan kustantajan kevään uutuusluettelossa. Jatkaisiko Balladi laululinnuista ja käärmeistä Katnissin ja Peetan elämää, vai kertoisiko se jostain sarjan sivuhenkilöistä? Noh, Katniss ja Peeta ei tässä kirjassa esiinny, sillä tämä kirja on Nälkäpeli-trilogian esiosa, jonka tapahtumat sijoittuvat aikaan kymmeniä vuosia ennen trilogian tapahtumia. Ja kirjan päähenkilönä on hyvin keskeinen henkilö, eli itse trilogian pääpahis, presidentti Snow.
Coriolanus Snow ei toki ole vielä presidentti, vaan nuori 18-vuotias miehenalku, joka on saanut 24:n muun opiskelijan tavoin kunnian toimia pelinohjaajana kymmenennessä verisessä Nälkäpelissä. Coriolanus ei asu yltäkylläisyydessä, vaan päinvastoin - vanhempansa menettänyt nuorukainen asuu perimässään huoneistossa serkkunsa Tigrisin ja isoäitinsä kanssa ja joutuu kituuttelemaan elannon vuoksi. Koulun rehtori Highbottom tuntuu jostain syystä vihaavan häntä. Coriolanus asettaa toivonsa Nälkäpeliin ja sen voittoon, joka varmasti takaisi hänelle stipendin yliopisto-opistoon ja sitä kautta paremman elintason.
Kohtalo ei näytä kuitenkaan hyvältä, sillä Coriolanus saa ohjattavakseen tytön kaikista köyhimmältä vyöhykkeeltä, nimittäin samalta vyöhyke kahdeltatoista, mistä Katniss Everdeen myöhemmin nousee koko Panemin pelastajaksi. Tyttö on kiertävässä yhtyeessä kiertävä laulaja, Lucy Gray Baird, joka jo elonkorjuussa osoittaa oman erikoisuutensa ja kieroutensa pudottamalla myrkkykäärmeen pormestarin tyttären paidan sisään ja esittämällä oman laulunumeronsa. Eikä Coriolanus saa irti tuosta erikoisesta, keikistelevästä, kauniisti laulavasta neitosesta. Mutta voiko Coriolanus voittaa tytön avulla?
"Aloita ajattelemalla, että minä voin todella voittaa." (s. 182)
Tuohon aikaan Nälkäpeli on ihan jotain toista kuin myöhempinä aikoina. Peli järjestetään vuodesta toiseen tylsässä areenalla, jossa katsojat, pääosin Capitolilaiset seuraavat verilöylyä suorana katsomossa. Areenalla ei ole totuttu näkemään mitään erikoisia koettelemuksia, vaan kisaajat saavat teurastaa toisensa yleisön edessä. Muilla vyöhykkeillä ei juuri nälkäpeliä seurailla, vaan ihmiset jatkavat elämäänsä ja töitänsä normaaliin tapaan, kaksi lasta köyhempinä. Nälkäpelin voitto ei juuri tuo mitään vyöhykkeille, joten he eivät juuri panosta tribuuttien valintaan. Nuori Coriolanus on kuitenkin ideoita täynnä, ja hän yhdessä opiskelutoverinsa Sejanus Plinthin kanssa pohtivat, mitä uutta tylsään teurastusspektaakkeliin voisi tuoda. Ensimmäisenä he keksivät vedonlyönnin, joka toisi lisäjännitystä yleisölle, ja toinen hyvä lisäuudistus on sponsorit, jotka varmistavat sen, etteivät tribuutit heti näänny janoon ja nälkään areenalle. Se olisi kovin tylsää katsottavaa.
Coriolanus tajuaa heti, ettei voi voittaa tribuuttinsa fyysisellä voimalla, joten hän haluaa hyödyntää tytön muita lahjoja. Niinpä he yhdessä Lucy Grayn kanssa suunnittelevat laulunumeroita esitettäväksi, jotta ihmiset ihastuksissaan sponsoroisivat häntä. Myös oveluudella voi voittaa, ja Coriolanuksen täytyykin hieman käyttää vilppiä, jotta saa Lucy Graylle paremmat mahdollisuudet. Tämä ei ehkä ole kauhean hyvä ratkaisu myöhempää ajatellen, mutta auttaa paria pääsemään tavoitteeseensa. Sanomattakin selvää, että monenlaisia tunteita herää tämän valmentaja-valmennettava parin välille jo ennen itse peliä.
Niinpä
Coriolanuksella oli aikaa miettiä sitä, mitä rehtori Highbottom oli
sanonut vyöhykkeiden asukkaista. Että he olivat pohjimmiltaan
samanlaisia kuin Capitolin kansalaiset, mutta vain aineellisesti
huonommassa asemassa. Ajatus oli vallankumouksellinen etenkin rehtorin
suusta kuultuna. (s. 236-237)
Vaikka kirja on hyvin vetävä ja seikkailupainotteinen, ei se herätä minussa suurempaa WAU-efektiä. Nuoreen Coriolanukseen on mukava tutustua ja todeta, ettei hän aina ole ollut niin paha kuin luulisi, mutta kyllä jo heti kirjan alussa on aistittavissa, miten päämäärätietoisesti nuori mies alkaa käyttää kyseenalaisia keinoja saavuttaakseen unelmiansa. Hän perustelee itselleen monetkin moraalittomat tekonsa hyviksi, vaikka niitä ne eivät aina ole. Rakkaus Lucy Grayhin olettaisi pehmentävän nuorukaista, mutta lopussa Snow tekee hyvin äkkipikaisen ja omaa etuaan tavoittelevan ratkaisun.
Kuten koin jo Nälkäpeli-trilogiaa lukiessani, eivät tunteet juuri kuohahtele tämänkään kirjan henkilöissä niin voimakkaasti, että lukija niistä saisi otetta. Lucyn ja Coriolanuksen romanssi jää laimeaksi. Parasta kirjassa on omituinen professori Gaul, joka kehittelee geenimanipulointilaboratoriossaan tappavia käärmeitä sun muita otuksia, jotka tulevat tutuksi myöhemmissä Nälkäpeli-spektaakkeleissa. Kirjassa esitellään myös matkijänärhien synty, kun armeijan käyttöön suunnitellut kantelunärhet ja luonnonvaraiset matkijalinnut pääsevät risteytymään keskenään. Kantelunärhellä on iso rooli kirjan juonen kannalta, sillä Coriolanus käyttää sellaista tuhotessaan erään ystävänsä tulevaisuuden.
Hän
ei inhonnut kantelunärhiä - niillä saattoi olla käyttöä armeijalle -
mutta matkijanärhet herättivät hänessä syvää vastenmielisyyttä. Niiden
spontaani synty oli arveluttava. Luonnon amokjuoksua. Matkijanärhien
pitäisi kuolla sukupuuttuun ja mieluiten nopeasti. (s. 483)
Arvosanani 3,5
Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.
Muissa blogeissa:
Sonja Arstio
Lisään kirjan Helmet-haasteen kohtaan:
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja
Popsugar-haaste saa kirjan kohtaan:
A Book published the month of your birthday
Lisään kirjan Helmet-haasteen kohtaan:
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja
Popsugar-haaste saa kirjan kohtaan:
A Book published the month of your birthday
Nälkäpeli - Elonkorjuun sarastus: Suzanne Collins. Suomentanut Helene Bützow. WSOY 2025 (Nälkäpeli #0,5)
Englanninkielinen alkuteos: Sunrise on the Reaping. Kansi; Tim O'Brien"Dystopiasarjojen ehdoton ykkönen, Suzanne Collinsin Nälkäpeli, jatkaa uudella, yllättävällä tarinalla, joka sijoittuu kirjojen Balladi laululinnuista ja käärmeistä ja Nälkäpeli väliseen aikaan.
Kun kaikki rakas ja tärkeä on vaakalaudalla, minkä puolesta enää kannattaa taistella?
Viideskymmenes vuotuinen Nälkäpeli on koittamassa, ja Panemin vyöhykkeet valtaa kauhu. Pelin neljännesjuhlan kunniaksi nuoria tribuutteja riistetään tänä vuonna kodeistaan kaksi kertaa enemmän kuin yleensä.
Vyöhykkeellä 12 Haymitch Abernathy yrittää olla vaivaamatta liikaa päätään sillä, joutuuko hän peliin vai ei. Hän haluaa vain selvitä valintapäivästä ja viettää aikaa rakastamansa tytön kanssa.
Kun Haymitchin nimi huudetaan, hän tuntee kaikkien unelmiensa murtuvan. Haymitchin on jätettävä perheensä ja rakkaansa kuin veitsellä leikaten, ja hänet viedään Capitoliin kolmen muun Vyöhykkeen 12 tribuutin kanssa: nuoren ystävän, joka on hänelle melkein kuin sisko, pakkomielteisen vedonlyöntikerrointen laskijan ja kaupungin omahyväisimmän tytön.
Pelin alkaessa Haymitch ymmärtää, että hänen on tarkoituskin hävitä. Mutta jokin hänessä haluaa taistella… ja taistelun laineet saavat Haymitchin puolesta läikkyä tappavan areenan ulkopuolellekin." (WSOY)
Oma arvio:
*** Kustanjalta saatu arvostelukappale ***
En edes osannut odottaa, että Nälkäpeliin olisi tulossa vielä lisää osia edellisen Balladi laululinnuista ja käärmeistä -esiosan jälkeen. Ilahduinpa suunnattomasti, kun sain tietää, että Elonkorjuun sarastus kertoisi Haymitchin, tuon erakkomaisen, viinaan menevän ja töykeän oloisen miekkosen tarinan. Sama mies, joka toimi Katnissin ja Peetan ohjaajana heidän molemmissa Nälkäpeli-mittelöissä, ja jonka kovan ulkokuoren alta löytyi haavoittunut, välittävä mies. Nyt tietenkin sormet syyhyten paloin halusta lukea, millainen oli Haymitchin Nälkäpeli-kamppailu.
Ennen vuosittaista Elonkorjuuta, tilaisuutta, jossa valitaan vyöhykkeiden seuraavat Nälkäpeli-tribuutit, Haymitch elää suhteellisen normaalia nuoren miehen elämää. Vyöhykkeellä 12 normaali tarkoittaa sitä, että myös lasten täytyy osallistua hyvin tiiviisti perheen elannon hankkimiseen ja selviytymiseen. Haymitch huolehtii syötävää äidilleen ja Sid-veljelleen. Hän hakee vedet ja hankkii lisätuloja pontikkabisneksellään. Sen ohessa hän tapailee rakastaan, Lenoro Dovea, tietäen, että tapaaminen voi olla viimeinen, jos jomman kumman nimi nostetaan arvontamaljasta.
Koska on 50. Nälkäpeli, presidentti Snow on päättänyt juhlistaa sitä tuplamäärällä osallistujia. Niinpä vyöhykkeeltä 12 arvotaan myös neljä nimeä. Elonkorjuutilaisuudessa tapahtuu kuitenkin pientä hässäkkää, sillä yksi arvotuista pojista pinkoo karkuun, ja Haymitch joutuu kaiken kaaoksen keskellä yhdeksi valituksi. Niinpä hänen on kuin onkin jätettävä hyvästit, todennäköisesti viimeiset sellaiset, rakkaalleen ja perheelleen. Voi, miksi hän ei vienyt vesisäiliötä perheelleen vaan meni sen sijaan vielä tapaamaan Lenoroa? Ajatus vaivaa Haymitchiä pitkään.
En muista, että kukaan olisi saanut vain yhden pisteen. Ikinä. (s. 193)
Sitten seuraa tuttua valmistautumista peliin. Haymitch, Louella, Maysilee ja Wyatt yrittävät asettautua omaan asuintilaansa, saavat oman ohjaajansa eri vyöhykkeeltä, koska omalla vyöhykkeellä ei ole ketään elossa olevaa voittajaa, valmistelutiimin ja niin edelleen. Tuttuun tapaan he pääsevät harjoittelemaan erilaisia taitoja ja muodostamaan jo valmiiksi liittoutumia. Haymitch kokee tarvetta suojella 13-vuotiasta Louellaa, joka on hänelle hyvin läheinen tuttava. Maysileen hienostelua ja Wyattin laskelmoivaa tyyliä hän yrittää sietää parhaansa mukaan. Yllättäen Haymitchille ja muille 12-vyöhykkeen tyypeille tarjotaankin heti alkuun hyödyllistä liittolaisuutta, ja erään myöhemmistä Nälkäpeleistä tutun henkilön avulla he pääsevät juonimaan erilaisia sabotaaseja areenalle.
"Miksi suostutte siihen? Miksi minä suostun? Voi kysyä, miksi ihmiset ylipäätään suostuvat aina?" Emme vastaa, ja Plutarch kohauttaa olkapäitään. "Niin, siinä onkin miettimistä." (s. 132)
Ennen varsinaista peliä tapahtuu traaginen onnettomuus, joka saa Haymitchin kytevän kapinahengen voimistumaan. Hänellä ja presidentti Snowlla on aistittavissa hyvin voimakas vihamielisyys toisiaan kohtaan, mikä muistuttaa hyvin paljon samaa tilannetta Katnissin aikana. Miksi presidentti Snow ei voi sietää Haymitchiä? Hänelle ei vain käy laatuun tyypit, jotka uskaltavat vastustaa systeemiä. Hänellä tuntuu olevan tapa ottaa joku silmätikukseen, ja se joku on nyt Haymitch. Heihin liittyy myös yhteys, jonka edellisen osan lukenut tietääkin jo, mutta Haymitchille se paljastuu vasta ihan lopussa.
Kaikkihan trilogian lukeneet tietävät, että Haymitch selviää hengissä omasta Nälkäpelistään, mutta millaisen hinnan hän siitä joutuu maksamaan, on eri asia. Mitä niin kamalaa tapahtui, että hän eristäytyi muista ihmisistä ja muuttui kyyniseksi itsekseen?
"Minulla ei ole mitään mikä takia elää." (s. 442)
Minä olen aina viihtynyt Nälkäpelien maailmassa, mutta ihan täysiä pointseja en sarjan kirjoille ole koskaan antanut. Jokin aina tökkii kerrontatavassa ja siinä, miten henkilöhahmojen sisälle ei oikein pääse. Samaa mietin siis tätäkin osaa lukiessa. Haymitch jää jotenkin etäiseksi ja rakkaussuhde Lenoro Doveen tuntuu tosi laimealta ja päälleliimatulta. Laulunpätkät tekstin seassa koen myös aika turhina. Parasta antia ovat ne herkut, kun saa vihiä, miten mikäkin uusi juttu on tullut Nälkäpelin käytännöksi. Sellaisia ei tässä osassa ollut niin paljon kuin Balladi laululinnuista ja käärmeistä -osassa, mutta jotakin kuitenkin. Vilahdukset ajallisesti myöhemmissä osissa olevista henkilöistä olivat myös tosi kivoja.
Olen pelkkä Capitolin leikkikalu. Minua käytetään heidän viihteensä välineenä ja tapetaan sen jälkeen, eikä totuudella ole osaa eikä arpaa koko jutussa. (s. 66)
Pidän myös siitä, miten tässä korostuu se, millaista propagandaa ja manipulointia Capitolissa harrastetaan. Kun lopussa näytetään voittajan kooste, siitä on jätetty pois olennaisia asioita, muutettu tapahtumien aikajärjestystä ja muutenkin muokattu niin, että Haymitchistä ja koko kilpailusta saan ihan väärän kuvan. Capitolin ihmiset ostavat tuon koosteen tapahtumat täysin, vaikka ovat seuranneet kilpailua reaaliajassa.
Jopa sauman pienet lapset tietävät, että Capitolin mahtavat pitävät meitä silmällä. Mietin, ymmärretäänkö Capitolissa, että mekin pidämme silmällä heitä. (s. 407 - 408)
Koin kirjan hiukan puuduttavaksi siihen saakka, kunnes päästiin itse peliareenalle. Sen jälkeen sivut kyllä kääntyivät tiuhaa vauhtia ja pääsin uppoutumaan Nälkäpelin maailmaan. Luonnonmullistukset, mutanttiperhoset, -leppäkertut ja -oravat ynnä myrkyt, joihin Snow tuntuu erikoistuneen, toivat jälleen kiehtovia juonenkäänteitä pelin tiimellykseen. Loppu kiteyttää hyvin sen, ettei peli välttämättä lopu siihen, kun lähtee voittajana areenalta. Ymmärrän nyt hyvin, miksi Haymitch on sellainen kuin on.
Annan arvosanaksi tälle 4+
Kiitos arvostelukappaleesta!
Muualla:
Samantyylistä luettavaa:
Kim Liggett: Armonvuosi
James Dashner: Maze Runner -trilogia
Veronica Roth: Outolintu-trilogia
2 kommenttia:
Odotinkin että missä on Nälkäpeli-arvio ja sieltähän se tuli :) Mites nämä sijoittuu sun top-listalla vai sijoittuuko yksikään? Ykkösosa oli mieleenpainuva mutta minusta näistä jännin oli kakkososa - rakastan yllätyskäänteitä! Kolmasosa oli hyvä päätös, vaikka sen alku tuntui välillä puuduttavalta toimintaa odotellessa. Loppu sitten olikin sellaista rymistelyä, että välillä putosin toiminnan kärryiltä. Kiinnostaa nähdä elokuvana että miltä monsut näyttää ja mitä siinä takaa-ajossa oikein tapahtuikaan.
Hellu
Säästin tämän viimeiseksi :) Tosiaan, vaikka tästä trilogiasta tykkään, sen osista yksikään ei kuitenkaan yltänyt mun top ysiin. Olen samaa mieltä, että ykkönen jäi eniten mieleen mutta kakkonen oli jännittävämpi!
Lähetä kommentti