Heidi's bookshelf: read

Heartstopper: Osa 1
Kiss My JUHANNUS
Sydämenmuotoinen kesä
Kiltin tytön murhaopas
Perfect on Paper
Lomalla kaikki on toisin
Kärsimyskukkauuteaddiktio
Stranger Things: The Other Side
Laura Dean Keeps Breaking Up with Me
10 totuutta ja yksi tehtävä
Punapipoinen poika
Kiss Me - Rakkautta Mykonoksella
Counting Down with You
Laakson linnut, aavan laulut


Heidi's favorite books »
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Viisas elämä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Viisas elämä. Näytä kaikki tekstit

maanantai 16. huhtikuuta 2018

Lukuviikon kirjavinkki ~ Kirjapöllön YA-kirjavinkit

Hyvää alkanutta lukuviikkoa!



Oksan hyllyltä -blogin Marika Oksa haastoi kirjabloggaajat vinkkaamaan oman lempitarinansa näin Lukuviikon (16. - 22.4.2018) alkamisen kunniaksi. Käy kurkkaamassa Marikan blogissa, mihin kellonaikaan missäkin blogissa kirjavinkkejä pläjähtää ruutuun.

Minä rakastan YA-kirjoja (eli näin suomalaisittain nuorten aikuisten kirjoja), josta löytyy teemoja ja aiheita laidasta laitaan. Vaikka olen jo nuoruuteni läpikäynyt, en millään osaa vielä vakavoitua "aikuisten" kirjallisuuden pariin, vaan kaipaan luettavaltani avarakatseisuutta, suuria tunnekuohuja ja erilaisia polttavia teemoja, kuten mielenterveys, seksuaalisuus, epävarmuus jne. Näitä YA-kirjoista löytyy, ja tärkeintä nimenomaan on, että näitä teemoja käsitellään suoralla ja rennolla otteella.En tykkää ryppyotsaisuudesta, joten pidän kovasti nuorille aikuisille suunnattujen kirjojen naiiviudesta ja viattomuudesta, mutta myös siitä, että tunteet kohdataan niin voimakkaina kuin ne ovatkin.

Kuva: Heidi Petrov
Minä haastan nyt aikuiset ihmiset tarttumaan YA-kirjoihin, edes kokeilemaan, ja olen koostanut tähän sellaisen mahtavaisen vinkkipaketin, josta löytynee jokaiselle jotakin. Turha varmaan mainita, että nämä kirjat ovat myös suurimpia suosikkejani. Mukaan yritin ujuttaa niin uusinta uutta, kuin hiukan vanhempaakin, sekä suomalaista että käännöskirjallisuutta. Tällä kertaa vinkkaan vain suomenkielisiä kirjoja, mutta blogissani esittelen myös hyviä englanniksi lukemiani YA-kirjoja.

Joidenkin kirjojen tai kirjasarjojen kylkiäisenä vinkkaan myös kirjan pohjalta tehdystä leffasta.



Kuva: Heidi Petrov
Vuonna 2017 julkaistu Stephanie Garberin Caraval (WSOY, suom. Kaisa Kattelus) aloittaa huikean taianomaisen fantasiatrilogian, jota olen kuvaillut näin: "Värejä, symboleja, taikuutta, mysteerejä,  kauniita asuja, satutunnelmaa, hykerryttävää romantiikkaa - Caraval vei minut maagiselle ja kaikilla aisteilla aistittavalle lukumatkalle." Sarja saa jatkoa tänä syksynä 2018 osalla Valenda.

Kuva: Heidi Petrov
Rainbow Rowell on yksi lempikirjailijoistani. Harmikseni vain yksi hänen romaaneistaan on suomennettu, nimittäin hulvaton Eleanor & Park (Viisas elämä, 2016, suom. Terhi Kuusisto), josta olen maininnut seuraavaa: "Minä hullaannuin Eleanoriin ja Parkiin. Miten ihanan omituinen, mutta silti niin tavallinen rakkaustarina tämä onkaan!---Erityisesti pidän siitä, että tarina sijoittuu 1980-luvulle ja tekstissä vilisee minulle tuttuja, nostalgisia asioita: musiikki kuunneltiin kaseteilta, korvalappustereiden paristot loppuivat yleensä kesken kuuntelun, kaikilla ei ollut puhelinta, puhelinnumerot opeteltiin ulkoa ja ihastusta ei voinut lähestyä Whatsupissa tai Facebookissa, vaan ujojenkin oli pakko alkaa tutustelu PUHUMALLA vaikka sana kerrallaan." Suomentamattomista Rowellin kirjoista etenkin Fangirl (st. Martin's Griffin, 2013) saa myös suositukseni.

 
Kuva: Heidi Petrov
Viime vuonna julkaistu Nicola Yoonin Kaikki kaikessa (Tammi, 2017, suom. Helene Bützow) on koskettava ja hiukan yllättäväkin kirja, josta tehtyä elokuvaa suosittelen kirjan jälkeen katsottavaksi. Kirjasta olen kirjoitellut mm. näin: "Voisi siis sanoa, että kirja on yhtä aikaa tosi viihdyttävä, mutta myös tunteita herättävä. Tarinan lopussa on merkittävä käänne, joka tuli minulle ainakin kuin puskista. Eniten minua kuitenkin sykähdyttää Maddyn lukemisinnostus, sillä lukutoukat päähenkilöt ovat yleensä aina minulle samaistuttavia. Kirjan kepeä huumori puree myös minuun ja Maddyn ja Ollyn sanailu tuo mieleen John Greenin kirjojen dialogit. Maddyn ja Ollyn välinen kemia huokuu kirjan sivuilta, ja huomaan sydämeni pamppailevan monessa kohtaa normaalia nopeampaa." 

Kuva: Heidi Petrov
Norjan lahja maailmalle, Siri Pettersen, on luonut Korpinkehät-trilogiaansa (Jalava, suom. Eeva-Liisa Nyqvist) huikean Taru Sormusten herrasta -henkisen maailman, jossa lukija pääsee seikkailemaan niin Yminmaassa, ihmisten maassa kuin Umpirien eli Sokeiden maassa. Trilogian päähenkilö Hirka on täydellinen sankaritar. Jos et ole ennen uskaltautunut lukemaan fantasiaa, aloita tästä! Sarjaan kuuluvat osat Odininlapsi (2015), Mätä (2016) ja Mahti (2016). "Hirka on aivan mahtava päähenkilö. Hän on rohkea, lahjomaton, hän on luottavainen ja hiukan uhkarohkeakin. Hän ei kumartele ketään. "

Kuva: Heidi petrov
Suomalaista urbaania ihmisusifantasiaa edustaa Elina Pitkäkankaan Kuura-trilogia (Myllylahti), jonka  kolmas osa Ruska ilmestyy tänä syksynä 2018. Nämä Karin Niemen kauniisti kansikuvittamat kirjat pitävät sisällään vauhtia, vaaraa, räiskyvää romantiikkaa ja suuria tunteita. Etenkin toinen osa Kajo (2017) vei sydämeni mennessään. Sarja alkaa osalla Kuura (2016). "Kirjan loppumetrit ovat parasta ja henkeäsalpaavinta luettavaa - jään kovalla kaipauksella odottamaan kirjan päätösosaa, joka on kuulemma vieläkin tunteikkaampi teos. Uskon, että luvassa on lisää hengityksen pidättelyä ja kyynelten pyyhkimistä. Tärkein kysymys on tietenkin: saavatko Inka ja Aaron toisensa, sillä heidän välillään ihan selvästi kipunoi."

Kuva: Heidi Petrov
Holly Bournen kirjoitustyyli on aivan mainio ja hän käsittelee Normaali-trilogiassaan (Gummerus, suom. Kristiina Vaara) vakavia aiheita, kuten mielenterveysongelmia, vanhemman alkoholismia ja seksismiä, rennolla ja nuorekkaalla otteella. Jokainen kirja kertoo tarinan eri tytön näkökulmasta, ja kirjoissa on feministinen ote, mutta niissä on myös hersyvää huumoria ja pakahduttavaa romantiikkaa. Trilogian osat ovat Oonko ihan normaali? (2017), Mikä kaikki voi mennä pieleen? (2017) ja Mitä tytön täytyy tehdä? (2018). Kivana lisänä ensi syksyllä 2018 on sarjaan tulossa vielä neljäs osa Ja onnellista uutta vuotta? "Bourne taitaa siis romantiikan kuvaukset kirjoissaan, mutta myös huumori on toinen seikka, mikä tekee hänen kirjoistaan niin ihastuttavan hauskoja lukea."

Kuva: Heidi Petrov
Elina Rouhiainen aloitti viime syksynä 2017 omalaatuisen, mielenkiintoisen urbaanin fantasiatrilogiansa Väki (Tammi), jonka avausosassa Muistojenlukija esitellään toinen toistaan mielenkiintoisia hahmoja ja erikoislaatuinen juoni, joka koukuttaa pauloihinsa. Olenkin kirjoittanut kirjasta mm. näin: "Pidän kovasti siitä, miten Muistojenlukijassa käsitellään nuortenkirjoissa ennestään tuntematonta aluetta, romaneja ja siirtolaisia. Vaikka mukana on moraalisesti arveluttavaa toimintaa, varastamista ja huumeidenkaupittelua, ne ovat perustellusti esillä ja kuuluvat asiaan. Henkilöhahmot ovat persoonia, etenkin Kiurusta pidän kovasti." Trilogian toinen osa Aistienvartija ilmestyy tänä syksynä 2018. Suosittelen myös Rouhiaisen neliosaista urbaania fantasiasarjaa Susiraja, joka on myös yksi suosikeistani.


Kuva: Heidi Petrov
Veronica Rothin dystopinen trilogia Outolintu (Otava, suom. Outi Järvinen) herättää hyvin erilaisia mielipiteitä, mutta tämä on ehkä yksi minua eniten säväyttäneistä ja kuohuttaneista trilogioista. Uhmapäinen päähenkilö Tris, erittäin rakastettava Tobias eli Neljä, erilaisiin luokkiin jaettu maailma ja mielenkiintoiset juonenkäänteet veivät minua kuin pässiä narusta. Sarjan osat ovat Outolintu (2014), Kapinallinen (2014) ja Uskollinen (2015). Trilogian jatkeeksi kannattaa lukea Tobiaksen elämää valottava novellikokoelma Neljä (2016). "Tobias on vain niin ihana jörö!" Trilogian pohjalta on tehty kolme elokuvaa, joista ensimmäinen (Outolintu) on minusta paras, Kapinallinen (2015) menettelee mutta kolmas osa Uskollinen (2016) menee jo ihan hakoteille kirjan ajatuksista.

Kuva: Heidi Petrov
Viime vuoden yksi parhaimmista YA-käännöskirjoista on Becky Albertallin Minä, Simon, homo sapiens (Otava, 2017, suom. Lotta Sonninen), josta olen kirjoittanut näin pakahduttavasti blogissani: "Tiedätkö sen tunteen, kun kirjan lopussa alat jarrutella lukunopeuttasi, koska et haluaisi luopua siitä ja sen henkilöistä? Kun tunnet kiintyneesi ja hullaantuneesi niin kirjan päähenkilöön, että ihan  kuin hän olisi paras ystäväsi. Kun kirjan lopetettuasi haluaisin lukea sen heti uudelleen, ja sinulla on kummallisen tyhjä ja surullinen olo, kun olet joutunut hyvästelemään lempihenkilösi. Näin minulle kävi tämän kirjan kanssa."  Jatko-osa kirjaan julkaistaan englanniksi tänä syksynä 2018 (Leah on the Offbeat, HarperCollins) ja toivottavasti saamme suomennoksen siitä mahdollisimman pian! Kirjan pohjalta tehty elokuva on teattereissa 4.5.2018 eli ihan pian. Käy tsekkaan traileri tästä.


Kuva: Heidi Petrov
Tämän vuoden YA-kirjakevään aloitti huikeasti Cecelia Ahernin dystopiatrilogian ensimmäinen osa Viallinen (Gummerus, 2018, suom. Terhi Leskinen), josta kirjoittelen seuraavaa: Minusta Viallisen vahvuutena on huolella selitetty ja mietitty yhteiskuntarakenne, joka on tosin melko karkeistetun yksinkertainen. Kirjan maailmassa ihmiset on jaoteltu kahteen kastiin: Täydellisiin ja Viattomiin.---Viallinen on kaikin tavoin huippuunsa hiottu timantti." Sarjan toisella osalla Täydellinen saamme herkutella jo tänä kesänä 2018.

Kuva: Heidi Petrov
Stephenie Meyerin scifiromaani Vieras (WSOY, 2011, suom. Pirkko Biström), joka taitaa olla kirjastoluokiteltu aikuisten scifipuolelle, mutta on selkeästi YA-kirja, nousee aina esille, kun minun pitää suositella hyvää kirjaa. Olen kirjoittanut tästä näin: "Kun aloin päästä tarinaan sisälle, ennakkoluuloni haihtuivat ja tajusin tämän olevan paljon enemmän, kuin pelkkä kirja alieneista. Minä sekosin tähän!" Vieras on niitä harvoja kirjoja, jotka olen lukenut moneen kertaan, sillä tämän kirjan aihe ja juonenkäänteet ovat vain niin kiehtovia, ja kirjan romantiikka saa minut pakahtumaan. Myös kirjan pohjalta tehty elokuva The Host - Vieras (2013) on ihan katsottava. Meyer tunnetaan enemmän pakahduttavasta vampyyrisaagastaan Twilight (WSOY, 2005-2009, suom. Tiina Ohinmaa & Pirkko Biström), jota suosittelen erityisesti romantiikannälkäisille ja vaaraa rakastaville lukijoille.
Kuva: Heidi Petrov
Tämä vaatimattomalla kannella varustettu kirja, Jennifer Nivenin Yksi täydellinen päivä (Karisto, 2017, suom. Leena Ojalatva), pitää sisällään hienon, ajatuksia ja tunteita herättäväm tarinan. Olenkin kirjoittanut näin; "Minä ainakin kuulun siihen joukkoon, joka rakastui tähän kirjaan, ja haluaisin tämän saavan osakseen enemmän pöhinää." Kirjan vahvin teema on mielenterveysongelmat, koulukiusaaminen ja läheisen menettämisen suru, mutta kirjassa on myös romantiikkaa.

Kuva: Heidi Petrov
Sarah Crossanin Yksi (S&S, 2018, suom. Kaisa Kattelus) yllätti minut tänä keväänä. Runoproosamuotoinen romaani kertoo siamilaisten kaksosten tarinan, eikä kyyneliltä voi välttyä. Ota tämä kirja käteesi, jos haluat nopeaa luettavaa, muttet mitään kevyttä hömppäaihetta. Kirjassa sivutaan myös vanhemman alkoholismia. Kirjoitan blogissani näin: "Varoitan, ettei lopussa voi välttyä kyyneliltä: koin hyvin voimakkaita tunteita tätä kirjaa lukiessani.  Gracen ja Tippin sisaruus on kuvattu tajuttoman kauniisti. Heidän arkeansa varjostaa jatkuvasti tieto siitä, kuinka heidän elämänsä roikkuu pelkän hiuskarvan varassa. Silti he saavat niin paljon voimaa toisistaan, ettei lukija voi kuin ihastella heidän välistä tunnesidettään."

Kuva: Heidi Petrov
Haluatko lukunautintosi mausteiksi järisyttävän kiihkeää romantiikkaa ja  vampyyrejä? Tässä kirjassa ei säästellä romantiikassa eikä jännityksessä, eli yksi suurimmista suosikeistani kautta aikojen on ollut Abigail Gibbsin Illallinen vampyyrin kanssa (Otava, 2013, Kari V. Koski.) Kirjahan on saanut alkunsa nuoren Gibbsin blogikirjoitteluista, joista hän on myöhemmin hionut tämän loistavan romaanin. The Dark Heroine -trilogian toinen osa Autumn Rose (HarperCollins, 2014) on sekin aivan mahtavaa luettavaa, mutta jäänyt jostain mystisestä syystä suomentamatta. Kustantajat, pliis, vetoan teihin!

Toivottavasti löysit näistä vinkeistä jotain uutta ja mielenkiintoista luettavaa! Jätä ennakkoluulot ulkopuolelle, löysää nutturaa ja tartu rohkeasti YA-kirjaan!

Koska jätin paljon mahtavuuksia ulkopuolelle, listaan tähän vielä muutamia huomionarvoisia YA-kirjoja, joita voitte käydä tutkailemassa lisää blogissani:

Armada: Ernest Cline (scifi)
Delirium-trilogia: Lauren Oliver (dystopia)
Et kävele yksin:
Juuli Niemi
Hopea-sarja:
Viktoria Aveyard (tieteisfantasia)
John Greenin kirjat
Jäljellä & Toisaalla:
Salla Simukka (dystopia)
Kaksosauringot-trilogia:
Erika Vik (fantasia, steampunk)
Kudottujen kujien kaupunki:
Emmi Itäranta (fantasia)
Langennut enkeli -sarja:
Becca Fitzpatrick (urbaani fantasia, enkelit)
Nälkäpeli-trilogia:
Suzanne Collins (dystopia)
Paljaan taivaan alla -trilogia:
Veronica Rossi (dystopia)
Pehmolelutyttö:
Jukka Behm
Punaisen luostarin kronikoita -sarja:
Maria Turtschanoniff (fantasia)
Surunhauras, lasinterävä:
Siiri Enoranta (fantasia)
Throne of Glass -sarja:
Sarah J. Maas (fantasia)
Varjojen kaupungit -sarja:
Cassandra Clare (fantasia)
Väristys-trilogia:
Maggie Stiefvater (urbaani fantasia, ihmissudet)

Englanninkielisiä:

Dangerous Lies:
Becca Fitzpatrick (jännitys)
Firebird-trilogia:
Claudia Gray (scifi)
Night School -sarja: C.J. Daugherty (kaksi ekaa osaa suomennettu, jännitys)
Persephone-trilogia;
Michelle Gagnon (eka osa suomennettu, jännitys/scifi)
Razorland-trilogia:
Ann Aguirre (dystopia)

perjantai 27. tammikuuta 2017

Blogistanian kirjallisuuspalkintoehdokkaani 2016

Tässäpä tulevat minun viime vuoden parhaimmat lukuelämykseni eli Blogistanian kirjallisuuspalkintoehdokkaani vuodelle 2016. Ehdokkaita klikkaamalla pääset lukemaan arvioni.

Blogistanian Kuopus -pisteeni

3 pistettä

Eleanor & Park: Rainbow Rowell. Suom. Terhi Kuusisto. Viisas elämä 2016.



"Minä hullaannuin Eleanoriin ja Parkiin. Miten ihanan omituinen, mutta silti niin tavallinen rakkaustarina tämä onkaan!"

2 pistettä

Mätä: Siri Pettersen. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Jalava 2016. (Korpinkehät #2)



"Hirka on aivan mahtava päähenkilö. Hän on rohkea, lahjomaton, hän on luottavainen ja hiukan uhkarohkeakin. Hän ei kumartele ketään. Hän on ihanan vilpitön ihmisten karussa maailmassa."

1 piste 

Emman salainen toive: Mari kujanpää. Otava 2016. 


"Vaikka minussa tämä kirja herättää hyvin perinpohjaisia pohdintoja, lapsilukijoille tämä antaa varmasti pintapuolisemman kuvauksen ystävyydestä, surusta, taitoluistelusta ja ylipäänsä sympaattisen Emman elämästä mummolassa. Kirjaa suositellaan yli yhdeksänvuotiaille, ja minä suosittelen tätä myös aikuisille! Tästä jäi niin hyvä mieli, että melkein itkettää ilosta."

Blogistanian Finlandia -pisteeni

3 pistettä:




"Kuiskaava tyttö on kaikin puolin onnistunut kauhukirja. Se pitää minut heti alusta saakka otteessaan, sen henkilöt ovat mielenkiintoisia ja tapahtumat etenevät omalla painollaan paljastaen hiukan kerrallaan, muttei liikaa."

2 pistettä:

Älä riko pintaa: Katri Alatalo. Vaskikirjat 2016. Novellikokoelma. 


"Harvoinpa olen lukenut tällaista novellikokoelmaa, missä jokainen novelli on suosikkini!"

1 piste: 

Varpaat: Marko Hautala & Broci.  Haamu 2016. Sarjakuva-albumi.


"Pidän kovasti Brocin kynänjäljestä, joka on hyvin konstailematonta ja miellyttävää katsella."


Blogistanian Globalia -pisteeni

3 pistettä: 



"En voi muuta sanoa, kuin että tämä on hämmentävä, tyhjentävä, uteliaisuutta herättävä kirja."

2 pistettä: 


 "Tämä kirja pyörittelee ja kääntelee juonta ja sai ainakin minut epäilemään ihan vääriä henkilöitä."

1 piste:


"Miten joku kirja voikaan olla näin hämy? Jeff VanderMeer osaa pistää lukijansa pään pyörälle!"

 Blogistanian Tieto -pisteeni

3 pistettä:




"En olisi halunnut hyvästellä vielä tätä kirjaa ja sen päähenkilöä."


2 pistettä: 


Suomen lasten Suomi: Kirsti Manninen ja Carlos da Cruz. Otava 2016.

"Carlos da Cruzin piirtämät hauskat henkilöhahmot esittelevät suomalaissukuisille amerikkalaissisaruksille, Johnille ja Jennylle, Suomea ja sen erikoisuuksia. Kirjassa on ihan valtavasti luettavaa ja katsottavaa, ja meillä meni tässä kyllä monen monituista iltaa. "

1 piste:

 Kinuskikissa taikoo klassikot uuteen muotoon: Sini Visa. Tammi 2016. (Huom: linkki johtaa käsityö- ja leivontablogiini Cinnamonum)



"Kuten kirjan nimikin lupaa, klassikoista tehdään nyt erilaisia, hauskoja versioita.---Kinuskikissa taikoo klassikot uuteen muotoon on huippu kirja sellaiselle, joka tykkää hullutella keittiössä eikä halua aina turvautua perinteisiin klassikoihin."

torstai 14. huhtikuuta 2016

Eleanor & Park: Rainbow Rowell

Eleanor & Park: Rainbow Rowell. Suomentanut Terhi Kuusisto. Viisas elämä/ Basam Books 2016.

 Englanninkielinen alkuteos (2013): Eleanor & Park

Takakansi:



 

Oma arvio:



Minä hullaannuin Eleanoriin ja Parkiin. Miten ihanan omituinen, mutta silti niin tavallinen rakkaustarina tämä onkaan! Pidän siitä, että kerronta vaihtelee koko ajan molempien päähenkilöiden näkökulmasta. Erityisesti pidän siitä, että tarina sijoittuu 1980-luvulle ja tekstissä vilisee minulle tuttuja, nostalgisia asioita: musiikki kuunneltiin kaseteilta, korvalappustereiden paristot loppuivat yleensä kesken kuuntelun, kaikilla ei ollut puhelinta, puhelinnumerot opeteltiin ulkoa ja ihastusta ei voinut lähestyä Whatsupissa tai Facebookissa, vaan ujojenkin oli pakko alkaa tutustelu PUHUMALLA vaikka sana kerrallaan.


Minä välillä nauraa hymistelin ja välillä kyynelehdin kirjan matkassa. Eleanorin jurous ja tölväisyt ovat mainioita, ja jotenkin voin samaistua häneen, sillä olin itsekin melko tönkkösanainen teini. Ehkä vielä nykyäänkin. Park taas on aivan mainio tyyppi, joka osaa nähdä Eleanorin kauneuden eikä hätkähdä tämän töksäyttelyistä, vaikka alussa pitää tyttöä ihan liian omituisena.




Jos et halua, että sua katsotaan, Park oli silloin ajatellut, älä pidä kalan syöttejä hiuksissasi. Sillä oli kai romulaatikko korurasiana. Vaikka ei kaikki sen jutut näyttäneet tyhmiltä...
--- "Tunnetko sä sen?" Cal kysyi.
"En", Park sanoi nopeasti. "Se kulkee samalla bussilla. Se on outo."

Eleanorin kotona on jatkuva väkivallan uhka, sillä hänen isäpuolensa on viinaan menevä ja räyhäluonteinen. Eleanor saa monena yönä hyssytellä pienempiä sisaruksiaan ja kuunnella, kuinka isäpuoli kohtelee hänen äitiään kaltoin. Itselläni nousee kiukku Eleanorin äitiä kohtaan, kun hän antaa tämän jatkua. Olisi pitänyt jo siinä vaiheessa tajuta, kun Eleanor passitetaan pois kotoaan viereiden huostaan, vain koska isäpuoli ei voi sietää häntä. Onneksi Eleanor löytää Parkin tuekseen.

Eleanorin itsetunto on pohjamudissa isäpuolensa vuoksi, mutta asiaa ei myöskään helpota se, että koulussa häntä nimitellään ja kiusataan. Park kokee suunnatonta suojeluhalua tyttöä kohtaan, ja meinaa joutua jopa hankaluuksiin sen takia. Lisäksi Eleanorin biologinen isä on välinpitämätön häntä kohtaan ja tuntuu asettavan uuden perheensä etusijalle. Nämä kaikki tekevät tarinasta paikoin todella ahdistavan ja surullisen, mutta onneksi muuten kepeä tyyli pelastaa lukijan hukkumasta surun syövereihin.

Kun hän maanantaiaamuna näki Parkin seisomassa bussipysäkillä, hän alkoi kikattaa. Oikeasti kikattaa kuin joku piirrettyjen hahmo... jonka posket alkaa punoittaa ja jonka korvista putkahtelee pieniä sydämiä.
Se oli naurettavaa.

Pidän Eleanorin ja Parkin rakkaustarinassa siitä, ettei se ole mitään instalovea, vaan he tutustuvat, ihastuvat ja rakastuvat hitaasti tunnustellen. Kaikki lähtee bussissa vierekkäin istumisesta, sarjisten lukemisesta, lyhyistä keskusteluista liittyen sarjiksiin ja musiikkiin - ja käsien sekä hiusten koskettelusta. Toisin sanoen, ei tunnu yhtään epäuskottavalta siinä vaiheessa, kun Park sanoo rakastavansa. He ovat kuin Romeo ja Julia, jotka joutuvat salaamaan rakkautensa - nyt vain tosin Eleanorin perheeltä. He saavat turvasataman Parkin vakaasta, tavallisesta perheestä.

Kirjan tärkein teema on musiikki: siitä nuoripari saa ensimmäisen puheenaiheet, kun Park nauhoittaa Eleanorille kuunneltavaksi kokoelmakasetteja. Musiikki kulkee mukana koko tarinan ajan. Pidän siitä, miten  vahvasti Eleanor kokee musiikin kropassaan - siihenkin minun on helppo samaistua.


Kaikkein parasta oli, että hänellä oli päässään Parkin laulut - ja jotenkin rinnassaan.
Siinä musiikissa oli jotain. Uusi tunne. Jotenkin se puristi keuhkoja ja vatsaa. Siinä oli jotain jännittävää, jotain hermostuttavaa. Eleonorista alkoi tuntua, ettei kaikki - ettei maailma - ollut sitä mitä hän oli luullut. Se oli hyvä. Se oli maailman mahtavinta.

Loppu on yhtä aikaa ihana että kamala. Mieleeni jää pyörimään monta, monta kysymystä, mutta silti olen toiveikas. 

DreamWorks on ostanut Eleanor & Park -elokuvan oikeudet, mutta en löytänyt enempää tietoa siitä, miten projekti on edennyt. Elokuva-aineksia tarinassa on enemmän kuin tarpeeksi.

Arvosanani 5+

Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.

Muissa blogeissa:

Ullan luetut kirjat
Notko, se lukeva peikko
Kirjaneidon tornihuone
Mustetta paperilla
Sivutiellä
Kirjaston kummitus

Samantyylisiä kirjoja:

Tähtiin kirjoitettu virhe: John Green



Eleanor & Park -soittolista Spotifyssä (laatinut Rainbow Rowell)

sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Engelsfors-trilogia: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren.

Piiri: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren. Suomentanut Riie Heikkilä. Basam Books 2012.

Ruotsinkielinen alkuteos (2011): Cirkeln.

"Engelsfors. Pikkukaupunki Ruotsissa. Nimi on kaunis, mutta paikka rähjäinen. Kaupunkia ympäröivät synkät metsät, joihin ihmiset usein eksyvät ja katoavat. Syyslukukausi on juuri alkanut, kun yksi lukion oppilaista löydetään kuolleena koulun vessasta. Kaikki olettavat, että kyseessä on itsemurha. Paitsi ne, jotka tietävät totuuden. Eräänä yönä kuu värjäytyy salaperäisen punaiseksi, ja kuusi lukiolaistyttöä löytää itsensä hylätystä puistosta. Tytöillä ei ole mitään yhteistä. Yksi on luokan suosituin, toinen kiusattu, kolmas omaa tietään kulkeva gootti, neljäs kunnollinen huippuoppilas… Pian selviää, että paha on saapunut Engelforsiin, ja ilman toisiaan tytöt eivät selviydy hengissä.

Piiri on urbaania, skandinaaviseen koulumaailmaan sijoittuvaa, koukuttavaa fantasiaa. Teos kertoo vetoavasti nuorena olemisen vaikeudesta, koulukiusaamisesta, ihastumisista ja kaiken voittavasta ystävyydestä. Kuudesta eri näkökulmasta kerrottu tarina vetää mukanaan, ja jokaisen lukijan on helppo löytää hahmoista oman samaistumiskohteensa. Suomalaisia lukijoita kiinnostaa varmasti myös laadukas nuortenfantasia, jonka sankareista osalla on suomalaistausta."


Oma arvio: 

Olen tämän kirjasarjan osia pyöritellyt käsissäni pitkin vuotta, mutten koskaan ole tohtinut näitä lainata. Nyt tartuin tuumasta toimeen. 

Tässä trilogian ensimmäisessä osassa esitellään alussa kattavasti sarjan henkilöitä, jotka kaikki olivat omalla tavallaan erilaisia. Heti kirjan alussa alkoi tapahtua, kun Elias, Engelsforsin lukiolaispoika alkaa kuulla omituisia ääniä päässään - ja loppu onkin traaginen. Tästä alkaa vyöryä todellinen tapahtumavyyhti, jossa päähenkilötytöille selviää, mihin he kykenevät ja mikä tehtävä heillä on.

Täytyy kyllä myöntää, että kirjan keskivaiheilla koin tylsistymisen hetkiä, ja ajattelin, miksi tämä kirja on näin pitkä... Kuitenkin erilaiset henkilöhahmot pitivät minut lukuotteessaan loppuun saakka.

 Lempihahmoni on kiusattu Anna-Karin ja tunnollinen Minoo. Noitakuviot eivät saaneet minua nyt oikein vakuutettua, enkä oikein päässyt kunnolla selvyyteen, miksi nämä nuoret ovat Valittuja ja mikä heitä nyt tosissaan uhkaa. Ehkä viisastun enemmän seuraavan osan Tuli luettuani. 

Tyttöjä vainonneen pahan voiman jäljittäminen on jännittävin osuus enkä olisi kyllä arvannut, kuka lopullinen pahis onkaan. Siitä pisteet! Romantiikkaa kirjassa on tarjolla vain muutamia pieniä hippusia. En nyt oikeastaan hirveänä himoa luettavaksi jatko-osaa, mutta toisaalta minä omituisesti kiinnyin henkilöhahmoihin ja haluan lukea, mitä koettelemuksia he vielä saavat eteensä. 

Arvosanani 3,5


 Tämän kirjan lainasin kirjastosta.

Tuli: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren. Suomentanut Riie Heikkilä. Basam Books 2013.

Ruotsinkielinen alkuteos (2012): Eld.


"Engelsforsia piinaa poikkeuksellinen kuumuus. Valitut ovat odottaneet peloissaan demonien seuraavaa siirtoa, mutta tällä kertaa vaara uhkaa kaupunkia täysin uudelta taholta. Paha on palannut Engelsforsiin.


Valitut tulevat yhä läheisimmiksi toistensa kanssa ja joutuvat taas kerran huomaamaan, ettei edes magia pysty tuomaan helpotusta onnettomaan rakkauteen tai särkyneisiin sydämiin. Pelastaakseen Engelsforsin, heidän on pystyttävä kohtaamaan itsensä ja toisensa kokonaan uudella tavalla."

Oma arvio: 

Pidin tästä toisesta osasta todella! Vaikka tämänkin järisyttävän paksun romaanin lukeminen kesti ja kesti, ja välillä lukujumi meinasi vaivata tämän kanssa tosissaan, puolivälin jälkeen innostuin tästä tosissani ja uppouduin täysin näiden nuorten elämään. 

Tämän kirjan vahvuus on henkilöt, henkilöt ja vielä kerran henkilöt! He kasvavat ihmisinä ja kieriskelevät ihmissuhdekiemuroissaan. Kaikilla on hyvin erilaiset kuvionsa, mutta magia yhdistää heidät. He lähentyvät tässä osassa myös keskenään ja oppivat kukin kehittämään omia maagisia kykyjään. 

Erityisesti pidän tässä osassa Idan ja Vanessan tarinoista. Odotin jännityksellä, saisiko Linnea kerrottua tunteensa mielenkiinnon kohteelleen, vaan... pitää jäädä odottamaan seuraavaa osaa ;) Viimeinen osa Avain ilmestyy huhtikuussa 2016.

Arvosanani on 4,5. 

Tämänkin osan lainasin kirjastosta.

 
  
Avain: Mats Strandberg ja Sara B. Elfgren. Suomentanut Aki Räsänen. Viisas Elämä 2016.

 Ruotsinkielinen alkuteos (2013): Nyckeln

 "Kansainvälisen menestystrilogian sydämet pysäyttävä päätösosa! 

Ainoastaan Valitut ovat jääneet vastustamaan synkkiä ja demonisia voimia, jotka ovat piinanneet Engelforsia. Juuri kun Valitut ovat oppineet elämään tukalassa tilanteessa, paha iskee jälleen, ainoastaan kuukauden päästä edellisestä välienselvittelystä. On koottava rivit yhdeksi rintamaksi huolimatta kaikista erimielisyyksistä, sillä vain niin voidaan estää lopullinen tuho. Aika on kuitenkin loppumaisillaan, eikä ennustus maailman pelastamisesta ole vielä käynyt toteen. Vain yksi asia on varmaa: mikään ei tule olemaan niin kuin ennen."

Oma arvio:

Olin liesti sanottuna järkyttynyt, kun sain tämän 878-sivuisen tiiliskiven käsiini. Mietin, että onkohan tämä Engelsfors-trilogian päätösosa ylivenytetty, koska kirjailijat eivät ole raskineet karsia epäolennaisia ja luopua tarinasta. 

Mutta ei! Minä en olisi karsinut tästä mitään! Minulle ei tullut missään vaiheessa fiilistä, että kirja voisi jo loppua, vaan luin kirjaa onnellisesti ahmien ja jokaista tapahtumaa ja käännettä makustellen. Vaikka luulin, että todennäköisesti lukisin Avainta koko kesän, luinkin sen noin viikossa, mikä on minulla ihan keskiverto lukuaika normipituiselle (300 - 400 sivuiselle) kirjalle. Tämä kertoo hyvin paljon kirjan viihdyttävyydestä.

Tätä tarinaa oli mukava, helppo ja viihdyttävä lukea. Olen jo aiempien osien arvioinneissa hehkuttanut sitä, kuinka hyviä henkilöhahmoja tässä sarjassa on ja kuinka ne ovat juuri Engelsfors-trilogian rikkaus. Aiempia osia lukiessani en niinkään nauttinut noituuteen ja magianharjoittamiseen liittyvistä jutuista, mutta nyt pidin niistäkin todella paljon. Minusta tässä kirjassa on hyvin johdonmukaisesti avattu Valittujen tarkoitus, joka ei aiemmin minulle selkiytynyt,  vaikka toki muutamat juonenkäänteet laittavat aiemmin totutut kuviot sekaisin. Jyrkimmät juonenkäänteet on kuitenkin säästetty loppuvaiheille, onneksi.

Jokaiseen henkilöhahmoon paneudutaan kunnolla ja heidän elämänkiemuroitaan käsitellään tasapuolisesti. Monenlaista henkistä kasvua näkee näiden nuorten elämässä tapahtuvan, syntyy (ja kuolee) uusia rakkauksia, tapahtuu irtautumista mutta lopussa he hitsautuvat vielä tiiviimmin yhteen.

Toisessa osassa Tuli surmansa saanut Ida seikkailee nyt eräänlaisena tarkkailijana, sillä hän on jäänyt jumiin emän ja kuoleman väliseen tilaan, Rajamaahan. Tämä on oivallinen tehokeino näyttää Engelsforsin tapahtumia välillä pikakelauksena, kun Ida hyppelee ajasta ja paikasta toiseen tarkkailemassa Piiriläisten edesottamuksia. 

Uskollisuudenvalassa ei ole mitään maagista. Silti tuntuu kuin rautavanne olisi kiristetty hänen rintakehänsä ympärille.
Hänen elämänsä kuuluu nyt Neuvostolle. 

Minoon vaiheita on mielenkiintoisinta seurata. Viktor kutsuu hänet Alexanderin kartanolle pelastamaan näkymättömyyteen jumiin jääneen sisarensa. Lopulta Minoo huomaa, että joutuu tekemään valinnan, jääkö hän kartanolle epäilyttävän Walterin oppiin vai pysyy omien piiriläistensä seurassa. Pian hän huomaa nauttivansa siitä, että hänen erikoisia kykyjänsä arvostetaan ja ihaillaan udessa ryhmässä. Huomaamattaan hän on joutunut keskelle jotain hänen tahdostaan riippumatonta suunnitelmaa. Hänen ja Gustafin välinen jännite on kihelmöivää.

Vanessan ja Linnean välillä tapahtuu uusi käänne heti kirjan alussa, sen verran aion nyt paljastaa. Ja se käänne on minulle mieluinen. 

Anna-Karinin tie ei ole kovinkaan siloiteltu tässäkään tarinassa, mutta hän saa tukea ystäviltään ja nauttii familiariksensa, ketun, kanssa metsäreissuista. Anna-Karin voi heittäytyä ketun tietoisuuteen aina kun haluaa ja pääsee näin tarkkailemaan huomaamattomasti.

Myös muilla Engelsforsin lukiolaisilla ilmenee maagisia kykyjä, ja he sattuvat olemaan Piiriläisten tuttuja, joten hekin liittyvät tapahtumiin mukaan. 

He katsovat, miten vihreään sekoittuu punainen kaistale. Punainen kaistale, joka tummenee ja muuttuu violetiksi.
"Se on niin kaunis", Evelina sanoo. "Miten maailmanlopun merkki voi olla niin kaunis?" 

Koko tarinan ajan odotellaan saapuvaa loppua, joka alkaa näyttää merkkejään kaikissa elementeissä: maa, ilma, tuli, vesi, puu, metalli. Piiriläiset sekä kartanossa harjoitteleva toinen noitien joukko valmistautuvat sulkemaan oven demoneilta, jotta tuholta vältyttäisiin. Lopun enteet ovat  hyvin aistittavissa, ja nautin myös lukea henkilöiden kehittyvistä kyvyistä.

Kun pimeys lankeaa, minut avataan.

Avain on täydellisen mahtava trilogian päätösosa, en voi muuta kuin kiittää ja kumartaa

Arvosanani 5.

Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.  

 

Samantyylisiä kirjoja/sarjoja: 
Kami Garcia ja Margaret Stohl: Loihtijakronikka-sarja

Engelsfors muissa blogeissa:

Notko, se lukeva peikko
Kirjaston kummitus
Ullan luetut kirjat
Le Masque Rouge
Lukunurkka
Kirjaneidon tornihuone
Jos vaikka lukisi...