Englanninkielinen alkuteos (2017): Caraval. Kansi: Erin Fitzsimmons ja Ray Shappell & Shutterstock
"Tervetuloa Caravaliin, peliin jossa tarut ovat totta ja totuudet tarua
Salamannopeasti 25 maahan myyty fantasiaromaani vie lukijansa Dragnan sisarusten mukana Caravalin mielikuvitukselliseen pelimaailmaan, joka tuo mieleen Liisan seikkailut ihmemaassa.
Scarlett asuu pienellä saarella sisarensa Tellan kanssa. Scarlettin unelmana on päästä mukaan maagiseen Caraval-peliin, joka järjestetään vuosittain tyttöjen kotisaaristossa, mutta nyt hänellä on edessään julman isän järjestämä avioliitto.
Sitten sisarukset saavat yllättäen kutsun peliin. Caravalin saarella Tella kaapataan. Pian käy ilmi, että tällä kertaa koko pelin voittaa se, joka löytää Scarlettin sisaren.
Scarlett uppoaa pelin maagisen värikkääseen maailmaan, jossa unohtuu, että koko Caraval on näytelmä. Mikä on totta ja mikä ei? Ehtiikö Scarlett pelastaa sisarensa ennen kuin peli päättyy ja tämä katoaa lopullisesti?" (#kirja)
Oma arvio:
Haluamme lumota teidät, mutta älkää antako lumon viedä teitä mennessään. (s. 88)
En nyt tiedä, miten saisin puettua sanoiksi ajatukseni tästä kirjasta. Olen kertakaikkisen mykistynyt, haltioitunut ja innostunut tästä Stephanie Garberin esikoisteoksesta. I LOVE IT I LOVE IT I LOVE IT! Pitkästä aikaa sain käsiini kirjan, joka saa minut hengästymään ja jopa pidättämään hengitystä välillä. Värejä, symboleja, taikuutta, mysteerejä, kauniita asuja, satutunnelmaa, hykerryttävää romantiikkaa - Caraval vei minut maagiselle ja kaikilla aisteilla aistittavalle lukumatkalle.
Yksi sisäänpääsy Caravaliin.
Pääportti sulkeutuu keskiyöllä, kasvukauden 13. päivänä, Elantinen dynastian 57. vuonna. Myöhästyneet eivät voi osallistua peliin eivätkä täten voittaa tämänvuotista palkintoa, joka on yksi toivomus. (s. 23)
Kirjan juonesta en aio paljastaa kovin paljoa, sillä juuri juonen ällistyttävät ja ennalta-arvaamattomat äkkikäänteet tekevät tästä erittäin koukuttavan ja henkeäsalpaavan lukukokemuksen. Erilaiset toistuvat symbolit, kuten ruusu, sydän, lukko, nappi, lohikäärme, ovat muutenkin herkulliselle tarinalle mukava lisä, samoin kuin väriteemat.
Suoraan eteenpäin lähtevä tie johti valtavalle pihalle, joka kuhisi värejä, ääniä ja ihmisiä. Kaiken keskellä kasvoi banianiviikuna, jossa vilisi pikkuruisia ihmelintuja. Siivekkäitä seeproja, liihottelevia kissanpentuja, pienenpieniä lentäviä tiikereitä, jotka painivat kämmenenkokoisten, korviensa varassa lepattavien norsujen kanssa. Puun ympärillä oli huvimajoja ja telttoja, joista kiiri musiikkia, toisista taas raikui nauru, kuten esimerkiksi jadenvihreästä teltasta, jossa myytiin suudelmia. (s. 132)
Scarlett kokee tunteensa väreinä, ja Yöpöydän kirjat -blogin Niina mietiskelikin Twitterissä, mahtaako
kirjailijalla olla synestesia, kun päähenkilön tunteet on noin
värisidonnaisia. Scarlettin levottomat tunteet ovat kellanvihreitä,
pelko violettia, raivo punaista, nolostuminen punamarjojen eri sävyjä ja
niin edelleen. Suorastaan ahmin kaikkia värejä kirjan sivuilta ja aloin niitä ihan odottaa.
Lämpö
ympäröi heitä, vaikka hetki sitten koko maailmaa oli peittänyt kylmyys.
Se maistui valolta, kupli kielellä, valui sokerina kurkkuun, sai ihon
kihelmöimään kiireestä kantapäähän. (s.85)
Tunteet vaikuttavat Caravalin pelimaailmassa myös esimerkiksi niin, että kun Julian ja Scarlett pujahtavat piiloon takaa-ajajiaan salaovesta, heidän pelkonsa saa tilan koko ajan pienenemään, ja vasta heidän rentouduttuaan tila alkaa taas laajeta. (Tästä tulee mieleeni etäisesti Outolintu-trilogian pelkosimulaatio, jossa Tris ja Neljä joutuvat ahtaaseen tilaan kahdestaan.) Totuus ja valhe punnitaan, sillä Caravalissa maksuksi käyvät yleensä suurimmat salaisuudet - valheista jää heti kiinni.
Henkilöiden vaatteet näyttelevät isoa roolia, ja tarinassa vilahtelee mitä kauneimmat mekot ja miesten hännystakit, kravatit ja silinterit. Scarlettilla on Caravalissa käytössään maaginen tunteisiin reagoiva puku, joka vaihtaa väriä ja muotoa tämän tästä.
Vaikka Stephanie Garber näyttää ottaneen ideoita ja aineksia sieltä sun täältä, hän on onnistunut luomaan erityislaatuisen ja uskomattoman fantastisen maailman kirjaansa: Nälkäpeli-trilogiasta tutut symbolit, ruusut, ilmestyvät myös Scarlettille pitkin peliä. Roald Dahlin Jali ja suklaatehdas -kirjassa Jali-poika saa kultaisen pääsylipun, kuten myös Scarlett tarinan alussa Caravalissa. Caravalin hattupäisistä ja hännystakkeihin pukeutuneista, viekoittelevista herroista ja tulee mieleeni Villi Vonkka. Liisan seikkailut Ihmemaassa -kirjan tunnelma on hyvin vahvasti aistittavissa Caravalissa, missä aika on nurinkurista (peli toimii yöllä, ei päivällä). Tyttöjen väkivaltainen isä tuo taas mieleeni Outolinnun, sillä myös Neljällä oli samantyyppinen lapsuus, kun hän sai isältään selkäsaunoja.
Seuraa poikaa, jolla on musta sydän. (s.143)
Twentieth Century Fox on ostanut Caravalin elokuvaoikeudet, ja kyllä, näkisin kovin mielelläni tämän tarinan elokuvana. Jatkoa sarjaan odottelen kuin kuuta nousevaa, vaikka todennäköisimmin sitä saadaan odottaa vielä vuosi. Yyh.
Tämä huumaavan mahtava kirja ei voi saada minulta vähempää kuin 5+
Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.
Caraval muissa blogeissa:
Carry on reading
Yöpöydän kirjat
Kirjavinkit (Paula)
Kirjamaailma
Villasukka kirjahyllyssä
Bibbidi Bobbidi Book
Unelmien aika
Lisään tämän kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan:
42. Esikoisteos
Valenda: Stephanie Garber. Suomentanut Kaisa Kattelus. WSOY 2018. (Caraval #2)
Englanninkielinen alkuteos (2018): Legendary. Kansi: Erin Fitzsimmons/iStockphoto
"Tervetuloa takaisin Caravalin pelimaailmaan!
Stephanie Garberin rajaton mielikuvitus avaa jälleen portit maagiseen peliin, jota Caravalin jatko-osassa pelataan keisarikunnan pääkaupungin kaduilla ja palatseissa.
Donatella Dragna sai pelastettua sisarensa Scarlettin järjestetyltä avioliitolta, ja siskokset pääsivät hirviömäistä isäänsä pakoon. Tellan harteita painaa kuitenkin raskas taakka. Caravalissa saamaansa apua vastaan hän on luvannut salaperäiselle rikolliselle paljastaa Caraval-pelin johtajan Legendin oikean nimen – jota kukaan ei tiedä.
Tella heittäytyy uuden Caravalin pyörteisiin pääkaupunki Valendan hämyisissä kortteleissa ja komeissa tanssisaleissa. Tällä kertaa pelissä on sekä hänen oma henkensä että pelin – ja koko keisarikunnan – tulevaisuus."(WSOY)
Oma arvio:
Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.
Caraval muissa blogeissa:
Carry on reading
Yöpöydän kirjat
Kirjavinkit (Paula)
Kirjamaailma
Villasukka kirjahyllyssä
Bibbidi Bobbidi Book
Unelmien aika
Lisään tämän kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan:
42. Esikoisteos
Valenda: Stephanie Garber. Suomentanut Kaisa Kattelus. WSOY 2018. (Caraval #2)
Englanninkielinen alkuteos (2018): Legendary. Kansi: Erin Fitzsimmons/iStockphoto
"Tervetuloa takaisin Caravalin pelimaailmaan!
Stephanie Garberin rajaton mielikuvitus avaa jälleen portit maagiseen peliin, jota Caravalin jatko-osassa pelataan keisarikunnan pääkaupungin kaduilla ja palatseissa.
Donatella Dragna sai pelastettua sisarensa Scarlettin järjestetyltä avioliitolta, ja siskokset pääsivät hirviömäistä isäänsä pakoon. Tellan harteita painaa kuitenkin raskas taakka. Caravalissa saamaansa apua vastaan hän on luvannut salaperäiselle rikolliselle paljastaa Caraval-pelin johtajan Legendin oikean nimen – jota kukaan ei tiedä.
Tella heittäytyy uuden Caravalin pyörteisiin pääkaupunki Valendan hämyisissä kortteleissa ja komeissa tanssisaleissa. Tällä kertaa pelissä on sekä hänen oma henkensä että pelin – ja koko keisarikunnan – tulevaisuus."(WSOY)
Oma arvio:
Heti alkuun hauska yksityiskohta kirjan takakannesta: siinä rinta rinnan ovat blogisitaatit, jotka on kirjoitettu sarjan aloitusosasta, Caravalista. Ensin Yöpöydän kirjat -blogin Niinan asiallinen ja loistavan mielikuvituksellisesti muotoiltu lausahdus, sitten Kirjapöllön huhuiluja
-blogin hupsu, fanityttömäinen hehkutus. On aina mukava löytää katkelma
omasta blogista joko kirjan takakannesta/liepeestä tai kustantajan
sivuilta, mutta silti minua monesti pelottaa ja järkyttää, minkä kohdan
kustantaja on päättänyt lainata tekstistäni. On nimittäin käynyt niin, että
joskus on napattu joku ihan päätön ja omasta mielestäni pöljä sitaatti.
Noh, olen nyt ihan tyytyväinen tähän fanityttöhehkutukseeni.
"En ole ikinä elämässäni halunnut olla joku toinen ennen kuin sillä hetkellä, kun hän suuteli sinua tanssilattialla." (s. 234)
Valendan
pääosassa on Scarlettin sisar Donatella, tuttavallisemmin Tella,
joka oli edellisessä Caraval-pelissä sisarensa tietämättä yksi
näyttelijöistä. Tella on ollut kirjeenvaihdossa salaisen ystävän kanssa,
jonka henkilöllisyyttä tämä ei itsekään voi kuin arvailla, ja solminut
aiemman pelin aikana sopimuksen tämän kanssa. Tella haluaa nimittäin
kuumeisesti löytää äitinsä Paloman, joka katosi seitsemän vuotta sitten.
Nyt sisarukset ovat lähdössä Caravalin seurueen mukana
keisarikunnan pääkaupunkiin Valendaan, sillä Scarlett ei voi olla erossa
Julianista, johon hän rakastui Caraval-pelin aikana.
Tella
muistaa äidistään vain muutamia välähdyksiä, joista mieleenpainuvin on
se, kun hän löysi äidin lippaasta erikoisen korttipakan ja sieltä
araakkelikortin, jonka kuva vaihtuu ennustuksenomaisesti. Hän kuulee
myöhemmin korttipakan olevan Kohtalon korttipakka, jossa esitellään
vanhan legendan Kohtalot eli maagiset olennot. Tuohon korttipakkaan
liittyy hyvin monimutkainen vyyhti, joka paljastuu Tellalle ajan
kuluessa.
Tella
päättää liittyä Valendassa uuteen peliin, joka pelataan totutusti
öisin. Yksi pelaajista, Dante, saa nuoren naisen hämmentyneeksi. Tella on nimittäin
suudellut Dantea edellisessä Elantinen päivän juhlassa Caraval-pelin
päätyttyä, mutta uskottelee muille ja vähän itselleenkin vihaavansa
tuota komistusta. Eihän Caravalin aikana voi luottaa kehenkään, voiko
siis siirappisia tunnustuksia laukovaan Danteenkaan. Lisäksi valtakunnan
kruununperijä, häijyksi ja armottomaksi tyypiksi tituleerattu Jacks
aiheuttaa Tellalle ongelmia suudelmallaan - Jacks myös paljastuu ihan
joksikin muuksi, miksi Tella häntä olisi osannut kuvitellakaan. Jacksin
isoäiti, itse Elantine, vaikuttaa taas Tellan liittolaiselta. Mutta kuka
on itse Legend? Tellan on selvitettävä Legendin nimi salaiselle
ystävälleen, jotta hän saa äitinsä takaisin. Selviääkö Legendin
henkilöllisyys kirjan aikana? Ja mihin Scarlett katoaa iltaisin
huoneestaan, vaikka hän ei aikonut pelata? Onko sisko mukana pelin
näyttelijäporukassa?
Kuoleman
mätänevä kähinä hätkähdytti Tellan hereille. Hän pomppasi pystyyn
sängyssä kieli raskaana, märkä tukka takertuneena ihoon. Mutta sydän ei
pamppaillut. Pikemminkin se sykähdytti hieman hitaammin kuin edellisenä
yönä.
Sykäys...sykäys...sykäys.
Tauko.
Sykäys...sykäys...sykäys. (s.131)
Olen odottanut Caravalin
jatko-osaa kovasti, mutta nyt mietiskelin lukiessani, olisiko kirjan
tarinaa oikeastaan kannattanut jatkaa. Caraval-pelistä on kadonnut
hohto, kun sen tietää olevan suunniteltua ja laskelmoitua peliä. Kun
ensimmäistä osaa lukiessa oli pääni pyörryksissä kaikesta enkä tiennyt,
mikä oli totta ja mikä peliä, nyt tiesin kuviot ja pelin hengen, enkä
ollut niin hämmästynyt kaikesta. Lisäksi Tella tuntuu todella naiivilta
henkilöhahmolta. Kirjan suomennos on paikoin tönkkö, sillä kirjailijan
kielikuvat ja sanat eivät tunnu luontevilta suomeksi:
Taivas
oli rusehtavahko ja himmeähkö ja oudohko ja pani hänet miettimään,
kumpi oli mennyt raiteiltaan, iltapäivä vai hänen näkökykynsä. (s. 152)
(Pitäisi
aina olla alkukielinen teos vieressä, jotta voisin vertailla kielikuvia
suomennoksiin tarkemmin.) Lisäksi kirjassa on muutamia virheitä, jotka
eivät minua sinänsä satunnaisesti haittaa, mutta jos niitä on useita,
sitten hiukan alkaa jo vaivata (esim. sivun 223 hutera-sanan väärä taivutus huterommat.) Minua häiritsee myös eräs kohtaus, joka on kuin suoraan Veronica Rothin Outolinnusta, jossa Tris ihmettelee ja ihailee Tobiaksen tatuointeja. Tässä Tellan ja Danten välillä käydään hyvin samanlainen kohtaus.
"Kerro noista tatuoinneista"---
"Esitän
niin monia rooleja, että tatuoinnit auttavat minua muistamaan, kuka
olen. Jokainen kertoo tarinan minun menneisyydestäni." (s.281)
Tarinan
loppu onnistuu kuitenkin yllättämään minut ja saa vielä uteliaaksi
seuraavan osan suhteen. Kirjan romanttiset kohtaukset ovat hyvin
kirjoitettuja, joskin tietysti hyvin kliseisiä ja ilmeisiä. Olen
maininnut rakastavani kliseitä ja suorastaan etsiväni niitä, mutta liika
on sitten kuitenkin liikaa. Donatellan versio tarinasta ei nyt saanut
minun hehkutushanojani auki, mutta ihan viihdyttävä kirja tämä silti on,
etenkin nuorille seikkailun, draamailun ja romantiikan ystäville.
Vaikka nyt siis tiukkapipoisesti nillitän kaikesta virheellisestä tai
minua häiritsevästä, pidin kuitenkin kirjaa ihan mukavalukuisena ja
hauskana.
Arvosanani 3,5
Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.
Muissa blogeissa:
En löytänyt vielä muita bloggauksia
Finale: Stephanie Garber. Suomentanut Kaisa Kattelus. WSOY 2019 (Caraval #3)
Englanninkielinen alkuteos: Finale. Kansi: Erin Fitzsimmons, iStockphoto
Lisään tämän kirjan Yöpöydän kirjat -blogin Halloween lukuhaasteeseen, joka päättyy tänään.
Samantyylistä luettavaa:
,
Nälkäpeli-trilogia: Suzanne Collins
Liisan seikkailut Ihmemaassa ja Liisan seikkailut peilimaailmassa: Lewis Carroll
Finale: Stephanie Garber. Suomentanut Kaisa Kattelus. WSOY 2019 (Caraval #3)
Englanninkielinen alkuteos: Finale. Kansi: Erin Fitzsimmons, iStockphoto
"Stephanie
Garberin magiaa, romansseja ja eksoottisia värejä tiukkuva sarja saa
arvoisensa päätöksen kolmososassa Finale, jossa pelit on pelattu, mutta
lopullinen voittaja on vielä arvoitus.
On kaksi kuukautta siitä, kun kohtalot vapautuivat korttipakan kahleista, kun Legend julistautui kruununperijäksi ja kun Tellalle selvisi, että hänen rakastettuaan ei tosiasiassa ole olemassakaan. Ihmishenkien, keisarikunnan ja sydänten tulevaisuus on vaakalaudalla. Tellan on päätettävä, luottaako Legendiin vai entiseen viholliseen. Sisar Scarlett, joka sai selville mullistavan salaisuuden, on puolestaan toivottoman tehtävän äärellä. Ja Legendillä on edessään ratkaiseva, lopullinen valinta. Caraval on päättynyt, mutta sitä paljon julmempi peli on vasta alkanut…"(WSOY)
On kaksi kuukautta siitä, kun kohtalot vapautuivat korttipakan kahleista, kun Legend julistautui kruununperijäksi ja kun Tellalle selvisi, että hänen rakastettuaan ei tosiasiassa ole olemassakaan. Ihmishenkien, keisarikunnan ja sydänten tulevaisuus on vaakalaudalla. Tellan on päätettävä, luottaako Legendiin vai entiseen viholliseen. Sisar Scarlett, joka sai selville mullistavan salaisuuden, on puolestaan toivottoman tehtävän äärellä. Ja Legendillä on edessään ratkaiseva, lopullinen valinta. Caraval on päättynyt, mutta sitä paljon julmempi peli on vasta alkanut…"(WSOY)
Oma arvio:
Rakastin niin kovasti tämän trilogian ensimmäistä osaa, ja koin sitten pienoisen pettymyksen toista osaa Valenda lukiessani, sillä se ei yltänytkään niin korkealle päänsisäisen arvosteluraatini pisteytyksessä. Nyt tätä viimeistä Finale-osaa vastahankaisesti lukien rupesin miettimään, olisikohan sarjan ensimmäinen osa Caraval riittänyt ja toiminut pelkästään itsenäisenä kirjana. Onko jatko-osissa mitään uutta annettavaa?
Kämmenet
hikosivat vielä pahemmin kuin varpaat. Scarlettin teki mieli kuivata ne
pukuunsa, mutta olisi ollut kamalaa, jos hehkuvan vaaleanpunaiseen
kankaaseen olisi jäänyt jälkiä.
Hän
veti monta kertaa kevyesti henkeä ja yritti tyyntyä, kun palvelija
avasi oven laajaan lasin kattamaan puutarhaan. " Armon herra ottaa
teidän vastaan täällä." (s. 54)
Finale
keskittyy esittelemään tapahtumia vuoron perään Scarlettin ja
Donatellan näkökulmasta. Donatella on keskellä kolmiodraamaa, kun
mystinen ja rakastumaan kykenemätön Legend, Dantenakin tunnettu,
hämmentää nuorta naista liehittelyillään ja omahyväinen Kohtalo Jacks
taas omistajan elkein vie kuin pässiä narusta. Tella tapaa alussa
Legendiä pääosin unimaailmoissaan, kunnes jokin alkaa mennä pieleen eikä
Legend enää pääsekään Tellan uniin. Viime osassa Tella ja Scar saivat
pelastettua äitinsä Paloman korttipakasta ja nyt tämä nukkuu syvää
untaan heidän hoteissaan. Äidin herättyä ei Tella voi kauaa iloita, kun
tämä jo karkaa teilleen ja kokee karmea kohtalon.
Ansaitset ihmisen, joka voi rakastaa sinua...et kuolematonta joka haluaa vain omistaa sinut. (s. 310)
Scarlett
on myös kahden vaiheilla: Julian on vienyt hänen sydämensä, vaikka hän
ei halua sitä miehelle myöntää, mutta toisaalta Scarlettin tuleva
sulhanen kreivi Nicolas on herttainen ja varteenotettava vaihtoehto.
Sitten alkaa tapahtua kauheita, Kohtalot alkavat tehdä tuhojaan
Valendassa ja Scarlett päättää lähteä tapaamaan isäänsä, pelottavaa
Kohtaloa nimeltä Langennut tähti eli Gavriel. Isä on kamalampi kuin
Scarlett osasi aavistaakaan, sillä tämä muun muassa pitää kotonaan
vankina lintuhäkissä naista, jota kutsutaan Teljetyksi rouvaksi. Pian
Scarlettkin huomaa olevansa isänsä vankina. Donatellan ja Julianin
täytyy löytää tiensä Kuolemattomaan kirjastoon, jossa on eräänlainen
ennustuskirja Ruscica. Kirja paljastaa Tellan kauhuksi, että hän on
tullut luvanneeksi Jacksille enemmän kuin aikoikaan.
Tämä
oli aivan toista maata kuin heidän täydellinen ensisuudelmansa
Kohtalokkaissa kutsuissa. Tämä suudelma oli vimmainen, villi, raaka ja
turmeltunut. Heidän välillään virtaavien kauheiden tunteiden kyllästämä.
Surun ja kivun myrsky. (s. 96)
Vaikka Finale
on täynnä kiehtovaa magiaa, kilttiä romantiikkaa ja kieroilua, kirjan
lukeminen oli minulle melko tahmeaa ja osin sekavaa. Kuten tuossa
aiemmin pohdiskelin, pelkkä Caraval olisi riittänyt
minulle. Jäin kaipaamaan ensimmäisen ja toisen osan peliä, joka nyt
puuttuu tästä päätösosasta kokonaan. Donatellan kolmiodraama Jacksin ja
Legendin kanssa on jotenkin jopa minun makuuni yliampuvaa, naiivia ja
epäuskottavaa. Nuorten naisten äidin ilmaantuminen ja saman tien
katoaminen kuvioista on myös melkoisen omituinen ratkaisu, samoin outo
kreivi Nicolasin ja Julianin kosiokilpa, jonka Scarlett heille määrää.
Varmasti tämä toimii paremmin romantiikasta ja fantasiasta tykkääville
noin 12-14-vuotiaille lukijoille (vaikka minä en ikinä käytä sitä
tekosyynä, etten ole kohderyhmää, sillä harvanpa bloggaamani kirjan
kohderyhmään kuulunkaan. Se ei ole pointti.)
Arvosanani 3-
Tämä kirja on arvostelukappale, kiitos kustantajalle.
Muissa blogeissa:
En löytänyt muita bloggauksia.
Lisään tämän kirjan Yöpöydän kirjat -blogin Halloween lukuhaasteeseen, joka päättyy tänään.
YA-lukuhaaste saa kirjan kohtaan:
Sijoittuu toiseen maailmaan.
Samantyylistä luettavaa:
,
Nälkäpeli-trilogia: Suzanne Collins
Liisan seikkailut Ihmemaassa ja Liisan seikkailut peilimaailmassa: Lewis Carroll
Kirjan kansi on houkutteleva ja sisältökin kuulostaa aika mahtavalta!
VastaaPoistaAinakin minuun kolahti, ja näyttäisi kolahtaneen myös moneen muuhunkin :)
VastaaPoistaEn ole lukenut vielä tätä kirjaa, aikeissa on toki kuitenkin, mutta tuli kovin Erin Morgensternin Yösirksu mieleen.
VastaaPoistaItse hokasin tämän kirjan vähän aikaa sitten kirjastosta. Kansi herätti heti kiinnostukseni ja juoni vaikutti mahtavalta. Sitten kuin vihdoin sain koottua itseni ja aloitettua kyseisen kirjan jäin meilkein heti sen lumoihin. Ennen kuin huomasinkaan olin lukenut koko kirjan, yhdessä päivässä ja melkein yhdeltä istumalta. Kirja oli tosiaan todella hyvä ja odotan innolla jatkoa.
VastaaPoistaAndromeda: En olekaan lukenut Yösirkusta, lisään sen lukulistalleni :)
VastaaPoistaAnonyymI: Kyllä, samanlailla Caraval lumosi minut eikä sitä malttanut jättää millään kesken. Jospa ensi vuonna saataisiin jatkoa sarjaan?
Oli kyllä kivaa päästä sinun kanssa blogisitaatteihin. Valenda odottelee lukupinon päälimmäisenä ja toivottavasti pääsen tarttumaan siihen pian.
VastaaPoista